Sense of Planet (physical)

「센스 오브 플래닛 1」
메타버스 게임 연동 다중감각 디바이스
플랫폼엘, 2022




메타버스 환경은 실재하는 외부 환경과 연동되어 다중감각에 의해 구현되며, 가상의 세계에서 참여자는 인간이라는 주체가 아닌 생태계의 일부로서 하나의 생물종으로서 아바타를 부여받고, 다양한 생물들의 감각을 메타버스 세계에서 다중감각장치들로 경험하게 된다. 메타버스와 다중감각체계들을 통해 지구라는 거시적 차원에서의 생태시스템의 일부가 되는 과정 속에서, 개인 주체들은 환경에 대한 새로운 이해와 함께 현실-가상-현실의 영향력이 무한 루프되는 시스템을 경험한다. 메타버스 온라인 경험에서의 실재감과 몰입도를 극대화하기 위한 오프라인 감각 디바이스가 함께 개발되었다. 광학적, 물리적, 화학적 방식에 의해 나타나는 시각, 청각, 후각, 촉각, 미각 등 생물종의 다양한 감각을 느낄수 있는 시스템을 구축하였으며, 오프라인 전시실에서 다중감각 디바이스를 통해 보다 직접적인 방식으로 가상세계와 상호작용할 수 있도록 하였다. 메타버스 내에서 실제 세계와 단절되지 않고 생물종의 아바타로 가상-현실 생태계에서 상호작용한다.   (글_심윤선)



그림_심윤선 (Concept sketch by Shim)



The metaverse environment in this project is intricately linked to the physical world, constructed through multisensory systems. Within this virtual realm, participants do not act as human-centered subjects but are instead assigned avatars representing non-human species—becoming part of the ecosystem itself. Through multisensory interfaces, users are able to experience the perceptual worlds of various species, encountering unfamiliar modes of seeing, hearing, sensing, and being.

This immersive system situates individuals within the broader ecological network of the planet, allowing them to sense what it means to be part of Earth’s macro-scale ecosystem. In doing so, participants engage with a feedback loop where reality, virtuality, and back again blur and influence one another in an infinite cycle.

To heighten the sense of immersion and presence, a set of offline sensory devices has been developed to accompany the online metaverse experience. These devices simulate biological senses—sight, sound, smell, touch, and even taste—through optical, physical, and chemical means. In the physical exhibition space, visitors interact directly with the metaverse via these multisensory tools, bridging the gap between virtual and real. Rather than being detached from the real world, participants remain ecologically grounded, interacting as species-based avatars within a hybrid ecosystem that spans both digital and physical domains. (Text by Shim)




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Supported by

문화체육관광부, 한국문화예술위원회
2022 메타버스 예술활동 지원사업 선정



Project Team

기획 및 디자인총괄: 심윤선

운영 및 기술총괄: 최현아(싱클라우드랩) | 게임개발: 손영민 | 게임설계/UI: 김다현 | 3D디자인:봉아연, 우수민, 함지영, 최태환 | 음악:  안미은 | 사운드: 정의석 | 전시연출: 윤해인 | 하드웨어: 남기민 | 그래픽: 이혜림, 박보근, 이지원 | 홍보/마케팅: 김규림, 임서연 | 영상: 배꽃나래 | 자문: 김상일, 최유진 | 감수: 유연재